Webshop of webwinkel
De webshop of webwinkel wordt steeds meer gebruikt door bedrijven en kleine zelfstandigen. Deze zien steeds meer het nut in van het gebruik van een webshop.
De voordelen zijn onder meer dat de investeringen laag zijn, je webshop is altijd open, je hebt geen extra personeel nodig en de kosten voor het onderhouden van een webwinkel zijn laag zeker als je deze vergelijkt met een fysieke winkel.
Een feit is dat steeds meer mensen hun producten kopen via een webwinkel. De online verkopen zijn zo groot geworden dat ze de gewone, fysieke, winkel steeds meer verdringen. Het Centraal Bureau voor de Statistiek geven aan dat het eind van deze trend nog lang niet in zicht is.
Dit jaar (2015) zullen het aantal webwinkels de fysieke winkels inhalen. Een kwart van deze webwinkels gebruikt een CMS en dat is in de meeste gevallen WordPress.
Een eigen webwinkel starten
Je hebt het besluit genomen om een eigen webshop te beginnen. Nu is de vraag welke stappen er allemaal genomen moeten worden om een eigen webwinkel online te krijgen?
Een webwinkel starten is eenvoudiger dan je denkt. Je kunt beginnen met een professionele webshop zonder al te veel technische kennis. Het belangrijkste is dat je kiest voor de juiste software die voldoet aan jou eisen en je een partij kiest waar je vertrouwen in hebt bij het opzetten en eventueel onderhouden van je webwinkel.
De eerste stappen voor het beginnen van een webwinkel zijn:
– Het kiezen van een domeinnaam
– De juiste webhosting die voldoet aan de eisen die jou webshop software vereist
– De juiste software die voldoet aan de door jou gestelde eisen
– Het kiezen van een product of dienst die je gaat aanbieden
Waar komen mijn klanten vandaan?
Bij de keuze van de juiste webshop software moet je met een aantal zaken rekening houden. Zorg er voor dat als je webwinkel is opgezet, deze weinig of geen technische ervaring vereist voor het onderhouden van je winkel.
Het belangrijkste voor een webshop zijn de bezoekers, waar haal je die vandaan? De belangrijkste bron is waarschijnlijk de zoekmachines, in Nederland is dat Google. Om goed gevonden te worden dient je webwinkel goed geoptimaliseerd te zijn voor Google.
Andere mogelijkheden zijn:
– Google Adwords, adverteren via Google
– Zorg dat je aandacht krijgt voor je webshop, door persberichten, eigen filmpjes via Youtube en e-mail marketing.
– Maak je webshop bekent via Social Media zoals Twitter, Facebook en LinkedIn.
– Affiliate marketing, je producten of diensten verkopen via anderen websites.
– Vergelijkingssites, je webwinkel laten opnemen in een vergelijkingssite.
Betaalmogelijkheden bij een webwinkel.
Je dient rekening te houden met de betalingsmogelijkheden. In het algemeen geld hoe meer betalingsmogelijkheden je beschikbaar hebt hoe beter, omdat dan de kans het groots is dat de klant een artikel of dienst koopt. Je dient wel een balans te maken tussen de kosten en opbrengsten van deze betaaldiensten.
In Nederland is iDeal de meest gebruikte betaalmethode, verder zijn daar nog de creditcard en PayPal deze dienen standaard geïntegreerd te zijn binnen de webwinkelsoftware. Andere mogelijkheden zijn, onder rembours verzenden, betalen bij afhalen, betalen via overboeking, et cetera.
Welke E-commerce webshop of webwinkel software is het beste?
Er zijn inmiddels duizenden webwinkels te vinden die gebruik maken van vele verschillende soorten software.
Ik kies zelf voor WooCommerce, dat op dit moment het meest gebruikte webwinkelsysteem voor WordPress is en wordt inmiddels door 18 % van de wereldwijde webwinkels gebruikt. Het is voorzien van alle functies die je nodig hebt om een professionele webwinkel te starten
WooCommerce een webwinkel met WordPress
Wist je dat op dit moment 17,7% van de eCommerce website wereldwijd gebruikt maakt van WooCommerce? Het voordeel van de combinatie WooCommerce en WordPress is dat je buiten de webshop mogelijkheden ook gebruik kunt maken van het krachtige WordPress CMS. Hiermee kun je je vindbaarheid vergroten, wat vaak vergeten wordt en eigenlijk een essentieel onderdeel is, want alleen een webshop die goed gevonden wordt kan goede verkopen opleveren!
Deze oplossing is met name geschikt voor mensen die een website willen hebben waarvan een webshop onderdeel uitmaakt. Geschikt voor de wat kleinere tot middelgrote webshops die een krachtige website willen combineren met een webwinkel.
Conversie optimalisatie webshop
We Will Web you maakt gebruikt van Google Analytics om statistieken en gegevens van uw website te verzamelen. Aan de hand van deze gegevens kan je webshop geoptimaliseerd worden. Er worden vragen beantwoord zoals: Welke pagina’s worden het meest bezocht? Welk product verkoopt het best? Welke woorden worden het meest gebruikt in mijn zoekfunctie? Op welke zoekwoorden word ik goed gevonden of welke juist niet?
Wat is conversie?
Conversie betekent het omzetten van een sitebezoeker naar een bepaald conversiedoel, bijvoorbeeld een bestelling of betaling. Door het goed afstemmen van het design en de structuur op gebruikersgedrag kan de conversie geoptimaliseerd worden. Hoe hoger deze conversie is hoe meer u verkoopt.
De kosten van het laten bouwen van een E-commerce webshop
De kosten voor het ontwikkelen en laten bouwen van een voor E-commerce geoptimaliseerde webshop lopen sterk uiteen. Deze kosten zijn afhankelijk van het gekozen systeem en welke eisen u stelt aan dit systeem.
Wilt u meer weten over het laten maken van een geoptimaliseerde webshop of webwinkel voor uw bedrijf? Of wilt u weten welk systeem voor u het meest geschikt is? Neem dan contact met mij op.
Mijn telefoonnummer is 06-41009464, of stuur een bericht via het contactformulier.